EFU- Elektronski fiskalni uređaj
EFU predstavlja uređaj koga čine: elektronski sistem za izdavanje računa (ESIR), bezbedonosn element (BE) i procesor fiskanih računa (PFR). Koristi ga obveznik fiskalizacije da bi izdao račun. Preko EFU-a se podaci prenose u SUF Poreske uprave.
V-PFR- Virtuelni procesor fiskalnih računa
V-PFR predstavlja softver za čiji rad je potrebna internet konekcija. V-PFR sadrži bezbedonosni element i povezan je sa SUF-om kome šalje fiskalne račune. Funkcija virtuelnog procesora fiskalnih računa jeste da prilikom izdavanja računa pretvara račun iz elektronskog sistema za izdavanje računa (ESIR) u fiskalni račun, koji dalje prosleđuje SUF-u.
L-PFR- Lokalni procesor fiskalnih računa
Lokalni procesor fiskalnih računa može biti hardverski ili softverski element. Da bi L-PFR bio validan treba da ima mogućnost komunikacije sa: sistemom za upravjanje fiskalizacijom (SUF), elektronskim sistemom za izdavanje računa (ESIR), i najvažnije, komunikaciju sa bezbedonosnim elementom.
Iščitavanje podataka iz L-PFR-a možete učiniti na dva načina: lokalnim ili internet iščitavanjem.
PFR- Procesor fiskalnih računa
Procesor fiskanih računa je deo elektronskog fiskalnog uređaja (EFU) i može biti hardverski ili softverski element. Prema lokaciji može biti: lokalni ili virtuelni procesor. Najvažniji deo elektronske fiskalizacije jeste upravo PFR koji komunicira sa Sistemom za upravljanje fiskalizacijom Poreske uprave. PFR pomoću bezbedonosnog elementa fiskalizuje račune. Štampanje fiskalnih računa je moguće kada se kreirani računi proslede elektronskom sistemu za izdavanje računa (ESIR).
SUF- Sistem za upravljanje fiskalizacijom je sistem koji korisnicima omogućava ručni unos računa, kao i preuzimanje, čuvanje i uvid u račun preko sistema E-Faktura. (SEF korisnicima treba da omogući da na jednostavan način primaju i upravljaju računima koje su primili od dobavljača). Sistem nije ograničen brojem korisnika, a povezan je sa bitnim sistemima poput Uprave za trezor, registrom KJS-a, bazama Apr-a…
ESIR- Elektronski sistem za izdavanje računa
Drugim rečima ESIR predstavlja online fiskalnu kasu koja izdaje račune u elektronskom ili papirnom obliku. Račun se kroz online kasu izdaje kada se unesu osnovni podaci o prometu, a može biti softverski ili hardverski element.
WL PANTHEON ESIR
PANTHEON ESIR
Šta je QR kod (Quick Response)?
QR kod (Quick Response)- predstavlja dvodimenzionalni kod, koji olakšava proveru ispravnosti računa i teži da postane neizostavan deo svakog fiskalnog računa. Da bi QR kod bio ispravan treba da sadrži: identifikacioni broj, zaštitni kod poreskog obaveznika, kao i informaciju o datumu i vremenu kada je izdat račun, kao i tačan iznos računa. Takođe, QR kod treba da sadrži i URL Poreske uprave za proveru računa. Skeniranje QR koda je veoma jednostavno, uključite kameru na Vašem telefonu i usmerie je ka kodu. Ukoliko je QR kod ispravan videćete rezultat na Vašem ekranu.
Šta se smatra maloprodajnim objektom?
Maloprodajnim objektom se smatra objekat gde se pojedincima prodaje roba ili usluge, radi ličnog dobitka. Izdavanje fiskalnih računa prilikom prometa robe ili usluga je obavezno u maloprodajnim objektima, bilo da se radi o fizičkom ili pravnom licu. Ukoliko vršite promet dobara ili usluge fizičkim licima, a vaš objekat se primarno ne može svrstati u maloprodajni obekat, dužni ste da prijavite poslovni prostor i obezbedite fiskalne uređaje za rad i izdate fiskalni račun fizičkom licu.
Da li bezbednosni element ima rok trajanja?
Bezednosni element sadrži elektronski sertifikat koji je ograničen vremenom, samim tim, bezbednosni element ima ograničen rok trajanja.
Rok trajanja elektronskog sertifikata je od najmanje godinu dana do najviše četiri godine. Sa istekom elektronskog sertifikata neophodna je zamana i bezbednosnog elementa. Prijavu za izdavanje novog bezbednosnog elmenta, prilikom isteka starog, možete podneti 30 dana pre isteka važenja trenutnog bezbednosnog elementa.
Gde da nabavim bezbednosni element?
Da biste dobili bezbednosni element (BE) potrebno je prijaviti se preko elektronskog servisa za fiskalizaciju (ESF) kojem možete pristupiti putem portala ePorezi. Bezbednosni elemet se poručuje onda kada je obveznik spreman za novu fiskalizaciju, tj kada se odlučio koji fiskalni uređaj će koristiti. Nakon pripreme bezbednosnog elementa, u vidu pametne kartice, za određeni prostor obveznik dobija obaveštenje da može preuzeti svoj bezbedonosni element u nadležnoj filijali Poreske uprave na šalteru “Vaš poreznik”. U slučaju da je obveznik naručio bezbednosni element u vidu digitalne datoteke, poreski obveznik dobija instrukcije za njeno preuzimanje.
Šta je bezbednosni element?
Bezbednosni element je obavezan deo svakog fiskalnog računa i može biti softverski ili hardverski. Bezbednosni element izdaje Poreska uprava i personalizovan je za svakog obveznika i njegov poslovni prostor, samim tim se sprečava zloupotreba podataka i korišćenje tuđih bezbednosnih elemenata. Račun koji je izdat bez primene bezbednosnog elementa se smatra nevažećim.
Uloga bezbednosnog elementa u fiskalizaciji jeste da obveznik svojim elektronskim setrifikatom potpiše svaki fiskalni račun koji izdaje, da bi prilikom povezivanja sa Sistemom za elektronsko fakturisanje obveznik generisanjem svoje sigurne lozinke potvrdio svoj jedinstveni identet.
Da li moram da defiskalizujem stari fiskalni uređaj?
Ne. Defiskalizacija starih uređaja će biti automatska prilikom povezivanja novih fiskalnih uređaja sa serverom Poreske uprave.
Koje su prednosti novog modela fiskalizacije?
Benfit prelaska na novi model fiskalizacije jeste smanjena mogućnost zloupotrebe podataka zbog novih elemenata koji su sastavni deo svakog elektronskog fiskalnog uređaja, kao i smanjenje sive ekonomije.
Prilikom prelaska na novi model fiskalizacije troškovi će biti smanjeni u delu čuvanja kontrolnih traka, štampanja kontrolnih traka za fiskalne račune, ukidanju godišnjeg servisiranja fiskalnog uređaja, GPRS prenos podataka dnevnog izveštaja itd..
Do kada moram u potpunosti da pređem na novi model fiskalizacije?
Trancizioni period je počeo 1. novembra 2021. godine i trajaće do maja 2022. godine. U ovom periodu će poreski obveznici moći postepeno da prelaze na novi model fiskalizacije, uz obavezu da svi fiskalni uređaji po prodajnom objektu moraju da budu u tranziciji. U skladu sa Zakonom o fiskalizaciji, obveznici fiskalizacije će biti u obavezi da u potpunosti pređu na novi model fiskalizacije do 30. aprila 2022. godine.
Kako se fiskalizujem u novom modelu fiskalizacije?
Prijava za novi model fiskalizacije je aktuelna od 01. oktobra 2021. godine, a obveznici se mogu prijaviti putem portala Poreske uprave.
Obveznik fiskalizacije je dužan da na portalu Poreske uprave ePorezi prijavi podatke o svojim poslovnim prostorima. Takođe putem portala ePorezi se pristupa elektronskom servisu za fiskalizaciju (ESF) gde se obveznik može prijaviti za izradu bezbednosnog elementa za određeni poslovni prostor. Prijava za bezbedonosni element je počela 01. novembra 2021. godine. Prilikom prijave je važno za obveznika da zna da se bezbedonosni element izdaje u dva oblika, a to su: smart kartica i digitana datoteka, pa je prilikom prijave važno da naglasi koji tip bezbedonosnog elementa bira, a izbor zavisi od vrste fikalnog uređaja koji će koristiti.
Prijava se u većini slučajeva automatski odobrava, s tim što je u nekim slučajevima potrebno da prijavu pregleda i odobri službenik za uvođenje u fiskalizaciju.
Nakon što obveznik fiskalizacije pruzme bezbednosnosni element, i izvrši povezivanje sa elektronskim fiskalnim uređajem, završava se proces eFiskalizacije.
Ko je obveznik fiskalizacije?
Obveznik fiskalizacije prema Zakonu je svako ko vrši promet na malo i ima prihode od pružanja usluga ili prodaje robe fizičkim ili pravnim licima. Uredbama zakona je takođe definisano ko i dalje nije u obavezi da se fiskalizuje.
Obveznik fiskalizacije je u obavezi da svaki primljen račun evidentira, bez obzira da li se plaća gotovinom, platnim karticama, čekovima ili na neki drugi način. Takođe ima obavezu da preko elektronskog fiskalnog uređaja evidentira i primljene avanse.
Šta je novi model fiskalizacije?
Novi model fiskalizacije podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja (EFU) uz pomoć koga će obveznik izdavati fiskalni račun sa QR kodom. Pored kase, elektronski fiskalni uređaj može biti i računar, kao i mobilni telefon i tablet. QR kod je neizostavan deo fiskalnog računa, a njegova ispravnost se može proveriti veoma lako, skeniranjem koda pomoću kamere na telefonu, ukoliko je QR kod ispravan, rezultat skeniranja će biti prikazan na ekranu.
Elementi od kojih će se sastojati svaki fiskalni uređaj su procesor fiskalnih uređaja (PFR) i elektronski sistem za izdavanje računa (ESIR), a odobrava ih Poreska uprava.
Ukoliko je obveznik fiskalizacije u mogućnosti, može samostalno da razvija rešenje za njegov poslovni prostor, ali Poreska uprava mora da odobri korišćenje tog uređaja pre početka upotrebe.
Prilikom prelaska na novi model fiskalizacije, biće obavezno korišćenje bezbedonosnog elementa i digitalnog sertifikata.