Novi SEF, elektronske otpremnice i PDV
Novine koje je najavilo Ministarstvo finansija Republike Srbije u oktobru mesecu ove godine ima za cilj da eliminiše takozvani PDV jaz – razliku između trenutnih i teorijskih PDV prihoda. Za sada u Evropi postoje samo još dve države koje su uvele sistem obaveznih e-faktura – Italija i Mađarska. Italija koristi sličan sistem za slanje i čuvanje kao ovaj koji se uvodi u Srbiji – centralizovan, dok Mađarska ima malo drugačiji pristup.
Iako je obavezno izdavanje e-faktura subjektima javnog sektora počelo je da se primenjuje od 1. jula 2022. godine, a između privrednih subjekata od 1. januara 2023. godine, sam zakon o elektronskom fakturisanju donet je u aprilu 2021. godine.
Umesto razvoja sopstvenog rešenja, Srbija je kupila gotovo rešenje, što je dovelo do mnoštva problema: neusklađenosti softvera sa propisima o PDV-u, nerazumno uputstvo za korišćenje, koje se često menja, ali i česta nedostupnost i zastoji celog sistema, koji su početkom oktobra trajali deset dana zaredom.
Stoga se Ministarstvo finansija odlučilo za nabavku novog Sistema Elektronskih Faktura (SEF), koji će se sastojati iz različitih modula, od kojih će glavni biti E-faktura, a sa njim će biti integrisan i novi modul E-otpremnica.
Šta je E-otpremnica?
E-otpremnica je elektronski dokumenti koji prati transport robe između pravnih subjekata, olakšavajući praćenje isporuke i fakturisanje. U okviru ovog projekta, planirane su dve vrste E-otpremnica: eksterne i interne. Eksterne prate transport robe između različitih pravnih subjekata (prodavca i kupca), dok interne prate transport robe sa jedne na drugu lokaciju unutar istog pravnog subjekta.
Validacija i provera
E-otpremnice će biti elektronski validirane i čuvane, a dostava će se vršiti putem Centralnog registra E-otpremnica (SCR). Novina je da validirane E-otpremnice više neće moći da se menjaju. Primalac će imati mogućnost izmene stavki pri kreiranju E-prijemnice, ukoliko se one ne slažu sa isporučenom robom. U slučaju neslaganja između E-otpremnice i E-prijemnice, definisan je proces usaglašavanja i poravnanja.
Kako pristupiti modulu E-otpremnica?
Korisnici će moći da pristupe modulu E-otpremnica preko sistema E-faktura ili direktno. Pristup preko sistema E-faktura neće zahtevati dodatnu identifikaciju, jer je ona obavljena prilikom prijave na sistem E-faktura, dok će direktni pristup zahtevati identifikaciju putem Sistema elektronskog identiteta građana.
MAP, MAK i MATP – mobilne aplikacije
Novi sistem definiše tri različita tipa mobilnih aplikacija: MAP – Mobilna aplikacija za privredu, MAK – Mobilna aplikacija za kontrolu/inspekciju, i MATP – Mobilna aplikacija za lica koja fizički prevoze robu. Dok je MATP aplikacija namenjena za brzi prijem robe za lica koja vrše prijem i transport robe, MAP je ključna aplikacija za privrednike u Srbiji.
MAP uvodi sledeće funkcionalnosti za privrednike: pristup sistemu, pregled liste pristiglih E-otpremnica, potvrda fizičkog prijema robe, kreiranje/izmena E-prijemnice i slanje E-prijemnice u SCR.
Integracija sa sistemima E-faktura, E-akciza i Carina
Modul E-otpremnica će biti integrisan sa sistemima E-faktura, E-akciza i Carina. Integracija sa sistemom E-faktura bi trebalo da donese uvid u otpremnice i mogućnost upravljanja i povezivanja faktura i otpremnica. E-akcize bi trebalo da pruže informacija o e-otpremnicama na kojima se nalazi akcizna roba, kao i o prijemu informacija o akciznim markicama koje treba da prate odgovarajuće E-otpremnice. Konačno, sistem Carina bi trebalo da omogući uvid u informacije o uvezenoj robi, koje su potrebne za kreiranje E-otpremnice za prevoz robe od carinskog skladišta do svog magacina.
Portal za transportna preduzeća (PTP)
Novi PTP portal služi kao evidencija transportnih preduzeća koja obavljaju prevoz za treća lica, koji objedinjuje evidenciju svih transportnih preduzeća na jednom mestu. Ovlašćena lica transportnih preduzeća bi se prijavljivala identično kao i na sisteme E-fakture i E-otpremnice, a portal omogućava i vođenje evidencije vozača, kao što je dodavanje, brisanje ili ažuriranje vozača.
Kada sistem E-otpremnice treba da počne s radom?
S obzirom da su rokovi javnih nabavki 180 dana za srednji sloj i bazu podataka modula E-otpremnica, 210 dana za (web) korisnički interfejs, 350 dana za mobilne aplikacije i integracione servise, realno bismo mogli da očekujemo da sistem bude isporučen u novembru 2024. godine, a da počne sa radom u prvoj polovini 2025. godine.
Šta je sa PDV-om?
Jedna od stvari koje bi trebalo da se promene sa novim SEF sistemom obuhvataju i takozvani sistem za „poluautomatsko popunjavanje PDV prijave“ u predviđenom roku od 15 meseci (februar 2025. godine). Ovo (s razlogom) može da buni PDV obveznike, jer je izmenama i dopunama Zakona o elektronskom fakturisanju predviđeno evidentiranje prethodnog poreza na SEF od septembra 2024. godine za mesečne i od oktobra 2024. godine za tromesečne obveznike. Nažalost, još uvek nema odgovora na pitanje šta će biti sa evidentiranjem PDV obaveza od septembra/oktobra 2024. godine do kraja februara 2025. godine, kada se očekuje primena novog sistema.
Jednostavnije popunjavanje PDV prijave
Novi sistem poluautomatskog popunjavanja PDV prijave funkcionisao bi na principu popunjavanje PDV prijave na osnovu povlačenje podataka o prethodnom porezu u SEF iz elektronskih faktura. Naravno, problematika od šest meseci razlike između planiranog uvođenja evidentiranja prethodnog poreza i primene novog sistema mogla bi da se prenebregne međukorakom – da automatsko povlačenje podataka o prethodnom porezu profunkcioniše na vreme za upis podataka o prethodnom porezu za septembar 2024. godine.
A ako koristite PANTHEON?
Za sve korisnike koji imaju Ugovor o ažuriranju za Pantheon, Datalab prati zakonske promene i ažurira Pantheon sa novim verzijama koje korisnici preuzimaju te na taj način nadograđuju svoj Pantheon sa novim zakoskim regulativama.