Novi model fiskalizacije podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja (EFU) uz pomoć koga će obveznik izdavati fiskalni račun sa QR kodom. Pored kase, elektronski fiskalni uređaj može biti i računar, kao i mobilni telefon i tablet. QR kod je neizostavan deo fiskalnog računa, a njegova ispravnost se može proveriti veoma lako, skeniranjem koda pomoću kamere na telefonu, ukoliko je QR kod ispravan, rezultat skeniranja će biti prikazan na ekranu.
Elementi od kojih će se sastojati svaki fiskalni uređaj su procesor fiskalnih uređaja (PFR) i elektronski sistem za izdavanje računa (ESIR), a odobrava ih Poreska uprava.
Ukoliko je obveznik fiskalizacije u mogućnosti, može samostalno da razvija rešenje za njegov poslovni prostor, ali Poreska uprava mora da odobri korišćenje tog uređaja pre početka upotrebe.
Prilikom prelaska na novi model fiskalizacije, biće obavezno korišćenje bezbedonosnog elementa i digitalnog sertifikata.
Obveznik fiskalizacije prema Zakonu je svako ko vrši promet na malo i ima prihode od pružanja usluga ili prodaje robe fizičkim ili pravnim licima. Uredbama zakona je takođe definisano ko i dalje nije u obavezi da se fiskalizuje.
Obveznik fiskalizacije je u obavezi da svaki primljen račun evidentira, bez obzira da li se plaća gotovinom, platnim karticama, čekovima ili na neki drugi način. Takođe ima obavezu da preko elektronskog fiskalnog uređaja evidentira i primljene avanse.
Prijava za novi model fiskalizacije je aktuelna od 01. oktobra 2021. godine, a obveznici se mogu prijaviti putem portala Poreske uprave.
Obveznik fiskalizacije je dužan da na portalu Poreske uprave ePorezi prijavi podatke o svojim poslovnim prostorima. Takođe putem portala ePorezi se pristupa elektronskom servisu za fiskalizaciju (ESF) gde se obveznik može prijaviti za izradu bezbednosnog elementa za određeni poslovni prostor. Prijava za bezbedonosni element je počela 01. novembra 2021. godine. Prilikom prijave je važno za obveznika da zna da se bezbedonosni element izdaje u dva oblika, a to su: smart kartica i digitana datoteka, pa je prilikom prijave važno da naglasi koji tip bezbedonosnog elementa bira, a izbor zavisi od vrste fikalnog uređaja koji će koristiti.
Prijava se u većini slučajeva automatski odobrava, s tim što je u nekim slučajevima potrebno da prijavu pregleda i odobri službenik za uvođenje u fiskalizaciju.
Nakon što obveznik fiskalizacije pruzme bezbednosnosni element, i izvrši povezivanje sa elektronskim fiskalnim uređajem, završava se proces eFiskalizacije.
Trancizioni period je počeo 1. novembra 2021. godine i trajaće do maja 2022. godine. U ovom periodu će poreski obveznici moći postepeno da prelaze na novi model fiskalizacije, uz obavezu da svi fiskalni uređaji po prodajnom objektu moraju da budu u tranziciji. U skladu sa Zakonom o fiskalizaciji, obveznici fiskalizacije će biti u obavezi da u potpunosti pređu na novi model fiskalizacije do 30. aprila 2022. godine.
Benfit prelaska na novi model fiskalizacije jeste smanjena mogućnost zloupotrebe podataka zbog novih elemenata koji su sastavni deo svakog elektronskog fiskalnog uređaja, kao i smanjenje sive ekonomije.
Prilikom prelaska na novi model fiskalizacije troškovi će biti smanjeni u delu čuvanja kontrolnih traka, štampanja kontrolnih traka za fiskalne račune, ukidanju godišnjeg servisiranja fiskalnog uređaja, GPRS prenos podataka dnevnog izveštaja itd..