,

Automatizacija, digitalizacija i drugi trendovi koji menjaju veleprodajnu industriju

13 Sep 2024

Veleprodajni dobavljači su godinama glavni izvor zaliha za maloprodajne trgovce. No, budući da ovi drugi u poslednje vreme sve češće pronalaze druge načine za popunjavanje svojih zaliha, uloga veleprodajnih distributera sve se brže smanjuje. Posebno u posljednjoj deceniji, tehnološki napredak, online trgovine i promenjiva očekivanja kupaca preoblikovali su celokupnu veleprodajnu industriju za distributere. Zbog toga su distributeri u savremenom dobu prisiljeni da menjaju svoje poslovne modele – i to brzo. U ovom članku predstavljamo nekoliko trendova koji menjaju veleprodajnu industriju: od borbe s jakom konkurencijom, kao što su divovi online trgovina, do prihvatanja tehnoloških inovacija i digitalizacije poslovanja.

1. Digitalizacija

Današnji veleprodajni lanci moraju biti otporni, a to se najlakše postiže digitalizacijom. Zahvaljujući automatizaciji i većoj efikasnosti procesa, digitalizovani veleprodajni  lanac postaje prilagodljiviji i otporniji na makroekonomske potrese, kakvima smo svedočili poslednjih nekoliko godina. Promene koje je donela digitalizacija posebno su vidljive na nivou online trgovina i automatizacije naručivanja.

1.1. Online trgovina

Digitalni trgovinski giganti, poput Amazona i Alibabe, snažno su uticali na tradicionalnu prodajnu industriju nudeći online pristup raznim proizvodima, koji su cenovno pristupačni za sve i mogu ih dostaviti brže od većine konkurenata. Ova pretnja posebno je ozbiljna kada je reč ko komercijalizovanim proizvodima, poput materijala za štampače i papira. Kao i sva druga, maloprodajna preduzeća traže najbrži, najlakši i najpovoljniji način za nabavku proizvoda koji su im potrebni za poslovanje. U tome su digitalni trgovinski giganti u mnogim aspektima nadmašili tradicionalne veleprodavce.


Savet za premeštanje prodaje na web Čini se da  veleprodajna industrija gotovo ne može izbeći online prodaju. Svakako moramo biti oprezni u pogledu toga kako želimo predstaviti svoj brand na internetu. Online trgovina je toliko uspešna koliko dobro poznajemo svoje kupce. Moramo znati gde žele biti i kako ih na najlakši način dovesti do tamo. Iako se možda čini da online trgovina sve više zamenjuje klasičnu prodaju, važno je ne usmeriti svu svoju energiju u nju, jer će budućnost prodaje vrlo verovatno biti hibridna. Nijedan kupac i nijedan potrošač ne kupuje isključivo digitalno. Verujemo da digitalna veleprodajna platforma mora pružiti rešenja za lični i virtualni prodajni proces s globalnim kupcima. Stoga, digitalizacija prodaje u obliku online trgovine više je o pružanju dodatnih opcija kupcima, a ne o jedinom rešenju za prodaju.


1.2. Automatizacija naručivanja

Online trgovina nije jedina tehnološka inovacija koja menja veleprodajnu ekonomiju. Veleprodajni dobavljači koriste automatizaciju procesa, veštačku inteligenciju i robote kako bi unapredili svoje procese i smanjili troškove rada. Veletrgovci koji automatizuju svoja skladišta mogu smanjiti troškove poslovanja i do 55 procenata. Jedan od najvećih maloprodajnih trgovaca u Kini, JD Logistics, koji pokriva online i klasičnu prodaju u fizičkim prodavnicama, ima potpuno automatizovano skladište koje može obraditi više od 1,3 miliona narudžbina dnevno, opslužuje 99 procenata kineskog stanovništva i nudi isporuku već istog ili sledećeg dana. Automatizovana obrada narudžbina u veleprodaji je nezamenljiva kako za dobavljače, tako i za prevoznike i špeditere. Automatizacija procesa naručivanja osigurava preciznu obradu narudžbina, smanjuje broj mogućih grešaka i skraćuje vreme obrade u poređenju sa ručnom obradom narudžbina. U automatizovanom procesu većina postupaka naručivanja odvija se automatski, budući da informacioni sistem automatski prepoznaje smanjenje zaliha, priprema narudžbinu i šalje je dobavljaču za odgovarajuće zalihe. Da bi ovaj proces mogao teći automatski, naručilac i dobavljač moraju osim cena i drugih poslovnih parametara prethodno uskladiti i neke druge podatke, poput šifri artikala, oznaka lokacija, mera jedinica i drugih parametara. Ceo automatizovani proces obrade narudžbina uključuje izradu standardizovanih dokumenata, od elektronske narudžbine, otpremnice, potvrde narudžbine do elektronskog računa. Nakon izdate narudžbine priprema se dokument koji dobavljač šalje kupcu kao potvrdu narudžbine ili kojim ga obaveštava o mogućim promenama u isporuci.


PANTHEON Granula B2B naručivanje Online naručivanje omogućava dobavljačima da njihovi partneri sami kreiraju narudžbine u veleprodajnom poslovnom procesu. B2B naručivanje omogućava kreiranje narudžbina na osnovu ugovornih odnosa, prikaz stanja zaliha, otvorenih stavki i rokova isporuke, rezervaciju robe i slanje na više lokacija. Obaveštavanje o statusu narudžbina odvija se prema unapred definisanim poslovnim procesima. Funkcija nije vezana za zaposlene unutar preduzeća, već za spoljne partnere. Rešenje je korisno za veleprodajnu prodaju i za direktne narudžbine svojih poslovnih partnera. Dodeljivanjem odgovarajućih ovlašćenja, preduzeće može svakom partneru omogućiti pristup narudžbinama i njihovom pregledu.


2. Razvoj zahteva kupaca

Veleprodajni giganti, poput Amazona, značajno su promenili očekivanja kompanija i potrošača u vezi sa korisničkim uslugama u gotovo svim industrijama. Kupci danas očekuju da će njihovi veleprodajni distributeri postići veće brzine, na primer da će proizvodi biti poslati u roku od nekoliko sati. Kompanije očekuju da će njihovi distributeri pružiti isto iskustvo usluga kakvo kupci imaju u njihovoj (online) prodavnici. Da bi ostali konkurentni, današnji veletrgovci preispituju stare modele koji se oslanjaju na regionalne zastupnike i sajmove te uvode svestranija, tehnološki naprednija iskustva kupovine. Istovremeno, nastoje proširiti svoje poslovanje globalno, skraćujući dobavne procese i postizajući veću brzinu isporuke proizvoda. Kod rastućih zahteva kupaca, takođe je korisno razmisliti o tome da li trenutni poslovni modeli zahtevaju manje izmene ili prilagođavanja.

3. Održiva budućnost

Veleprodajni distributeri u prošlosti nisu pridavali veliku pažnju održivosti. U kompanijama s tradicionalno malim maržama, „zeleno“ poslovanje činilo se nedostižnim. Međutim, u poslednje vreme ova tema postaje sve važnija, jer se pojavljuje sve više zakonskih obaveza, poput regulative o ambalaži, koje zahtevaju da kompanije posluju ekološki. Distributeri zdravstvenih proizvoda, na primer, mogu uvesti ciljeve održivosti u vezi sa smanjenjem opasnog otpada. Distributeri hrane mogu se fokusirati na zelenu logistiku, nultu emisiju i smanjenje svog ugljeničnog otiska. Neke kompanije već preduzimaju korake u tom pravcu.

4. Napuštanje veleprodaje kao posrednika

Kako digitalizacija nastavlja da povezuje sve više ljudi i sistema, proizvođačima i maloprodajnim trgovcima pruža se prilika da preskoče tradicionalne veleprodajne dobavljače. Nabavka robe direktno od proizvođača ili maloprodajnih trgovaca mogla bi značajno smanjiti ulogu veletrgovaca. Takođe, primećuje se rast broja online trgovinskih platformi koje koristi sve više proizvođača, što znači da bi u budućnosti proizvođači i trgovci takvim načinom nabavke mogli gotovo u potpunosti zaobići veletrgovce.

Šta donosi budućnost?

Određene crvene niti provlače se kroz sve ove trendove – planiranje, inovativnost, prilagodljivost, prepoznatljivost. Iako su ove ideje prisutne već neko vreme, za distributere nikada nisu bile toliko važne kao danas. Industrija – i svet – će se menjati i u budućnosti, stoga veleprodajni distributeri moraju početi planirati (drugačiji) put napred. Opisani trendovi će nedvosmisleno oblikovati budućnost ove industrije i podstaći kompanije da ozbiljno razmisle o tome kako žele poslovati u narednim godinama.

Ne propustite korisne novosti i savete

Ukoliko želite da primate novosti sa korisnim biznis sadržajima iz naše baze znanja, molimo vas da popunite obrazac.

X